SAS Upgrade
Du får muligheden for at byde på eller købe en SAS Upgrade på SAS’ website eller købe en SAS Upgrade i lufthavnen.
Ikrafttrædelsesdato 2. februar 2022.
1.1. Disse vilkår og betingelser (“Vilkår og betingelser”) gælder for SAS’ opgraderingstjeneste, hvor SAS-kunder kan byde på og købe opgraderinger til SAS Plus eller SAS Business (“Opgradering”). Ved at lægge et bud eller købe en opgradering bekræfter du, at du accepterer disse vilkår og betingelser.
1.2. EuroBonus-medlemmer kan bruge EuroBonus-point til at betale for opgraderinger. For EuroBonus-medlemmer gælder vilkår og betingelser for EuroBonus også for opgraderingstjenesten. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem disse vilkår og betingelser og EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, skal bestemmelserne i EuroBonus-vilkårene og -betingelserne have forrang.
1.3. SAS’ befordringsbetingelser gælder for din bookede flyvning med SAS og regulerer transporten af dig som passager og din bagage, såvel som de regler, der gælder for din billet.
2.1. Opgraderingstjenesten udbydes af Scandinavian Airlines System Danmark-Norge-Sverige, et konsortium, der blev etableret under lovene i Danmark, Norge og
Sverige, og med hjemsted på Frösundaviks Allé 1, 195 87
Stockholm, Sverige (herefter "SAS", "os" eller "vi").
3.1. Der er to muligheder for at købe en opgradering til en flyvning betjent af SAS:
Byd på en opgradering på SAS’ website
Køb en opgradering i lufthavnen langdistancefly. Dette afsnit 3 gælder for begge typer opgraderinger.
3.2. Du kan betale med kreditkort eller EuroBonus-point.
3.3. Opgraderinger til SAS Plus og SAS Business inkluderer ekstra komfort og måltider ombord, såvel som Business check-in, SAS Fast Track og SAS Lounge-adgang og prioriteret boarding i visse lufthavne. Derudover gælder følgende:
SAS Lounge gælder kun på den rute, hvortil du har en opgradering.
Tilladt bagage ændres ikke, hvis du opgraderer til Business eller Plus (det vil forblive det samme som på din oprindelige bookingklasse og EuroBonus-medlemsniveau).
Billetbetingelserne er de samme som for din oprindelige billet med hensyn til afbestilling, ændringsgebyrer, optjening og andre betingelser.
3.4. Alle rejsende på en booking er automatisk inkluderet i anmodningen om en opgradering.
3.5. Rejsende med kæledyr i kabinen kan ikke ansøge om eller købe opgraderinger til SAS Business. 3.6. Rejsende, der rejser på gruppebookinger, rabatpriser for rejsebranchen og SAS-charterfly, kan ikke ansøge om eller købe opgraderinger.
3.7. Hvis din bekræftede opgradering eller flyvning annulleres af SAS, har du ret til fuld refusion for beløbet/EuroBonus-pointene, som du betalte for opgraderingen. Hvis en opgradering annulleres, vil der ikke blive udbetalt nogen ekstra kompensation ud over den fulde pris for opgraderingen.
3.8. Købt ekstra bagage kan kun refunderes, hvis din billet kan refunderes. Tidligere købte tillægstjenester kan ikke refunderes og vil ikke blive tilbagebetalt, hvis du modtager eller køber en opgradering.
3.9. Hvis et måltid er forudbestilt, og en opgradering vindes eller købes, vil den almindelige måltidsservice i den nye serviceklasse blive serveret i stedet for det forudbestilte måltid. Det forudbestilte måltid vil ikke blive refunderet.
3.10. Opgraderinger afhænger af tilgængelighed af plads og måltider i den klasse, der opgraderes til. SAS garanterer ikke, at du vil få sæde med andre rejsende i din booking, når I opgraderes. SAS garanterer ikke, at du får det bestilte specialmåltid, når du opgraderes.
3.11. SAS forbeholder sig ret til når som helst at ændre priser, vilkår og betingelser for opgraderinger med eller uden forudgående varsel.
3.12. SAS frasiger sig alt ansvar som følge af fejl med datasystemer eller lignende, som forhindrer eller besværliggør muligheden for at købe opgraderinger. Dette gælder, uanset om fejlen opstod hos SAS eller enhver anden part.
4.1. På SAS’ indenrigsruter og flyvninger i Europa kan du byde fra den dag, du booker din rejse, og op til 25 timer før afgang.
4.2. På SAS’ langdistancefly kan du byde fra den dag, du booker din rejse, og op til 6 timer før afgang.
4.3. Du kan bruge én betalingsmetode (kreditkort eller EuroBonus-point) pr. flyvning til din booking. Hvis du har flere flyvninger på samme booking, kan du vælge forskellige
betalingsmetoder pr. flyvning.
4.4. Du vil få besked via e-mail mellem 25 og 5 timer før afgang, om hvorvidt dit bud på opgradering er blevet accepteret.
4.5. Hvis du har bedt om et specialmåltid eller købt et måltid på forhånd, skal du byde
senest 25 timer før afgang. Ellers vil vi ikke kunne acceptere din opgradering.
4.6. Du kan kun byde på en opgradering, hvis SAS eller et andet selskab i SAS Group er det opererende flyselskab.
4.7. Anmodninger om opgradering kan annulleres eller ændres på SAS’ hjemmeside frem til tidspunktet, dit bud er blevet accepteret eller afvist (26 timer før afgang).
4.8. Hvis du annullerer eller ombooker din rejse, før din anmodning om opgradering er behandlet, vil beløbet/pointene ikke blive trukket fra dit kreditkort/din EuroBonus-konto. Buddet vil ikke blive overført til en anden flyvning.
4.9. Bemærk, at navneændring ikke anses for en annullering. Du er nødt til at annullere dit bud, hvis du har afgivet et, og derefter ændre navnet på billetten. 4.10. Hvis din opgradering bekræftes, vil beløbet blive trukket fra dit kreditkort eller pointene trukket fra din EuroBonus-konto. Derudover gælder følgende:
Det er ikke muligt at annullere eller ændre din opgradering, når den først er bekræftet. Der er ikke mulighed for refundering af penge/EuroBonus-point.
Hvis du vælger at ombooke eller afbestille din flyvning, efter opgraderingen er bekræftet, kan opgraderingen ikke overføres til den nye flyvning. Der er ikke mulighed for refundering af penge/EuroBonus-point.
Hvis din bekræftede opgradering eller rejse aflyses af SAS, har du ret til fuld refusion for
opgraderingen, enten i form af penge eller EuroBonus-point afhængigt af din oprindelige betalingsmetode.Hvis du har en bekræftet opgradering på en flyvning, og SAS ombooker dig til en anden flyvning, kan opgraderingen ikke overføres til den nye flyvning. Du har ret til fuld refusion for opgraderingen, enten i form af penge eller EuroBonus-point afhængigt af din oprindelige betalingsmetode.
I tilfælde af ombooking og/eller annullering vil kun gyldige point blive ført tilbage til din EuroBonus-konto (udløbne point kan ikke genbruges) med deres oprindelige udløbsdato.
Hvis du er checket ind, og din opgradering er bekræftet, vil opgraderingen blive annulleret, hvis du
annullerer check-in. Opgraderingen kan derefter ikke refunderes.
4.11. Hvis du er EuroBonus-medlem, optjener du EuroBonus Basispoint på dit køb af opgradering, hvis du har betalt for opgraderingen med et betalingskort. Antallet af optjente point er baseret på destination og opgraderet rejseklasse. Hvis du har betalt for opgraderingen med EuroBonus-point, vil du ikke optjene yderligere EuroBonus-point på dit køb af opgradering. Bemærk, at dette er udover de point, du optjener på den oprindelige billet i henhold til din oprindelige rejseklasse. Det er ikke muligt at registrere EuroBonus-point med tilbagevirkende kraft, hvis du ikke har oplyst dit EuroBonus-nummer på det tidspunkt, hvor opgraderingen tildeles.
4.12. SAS forbeholder sig ret til at acceptere eller afvise en anmodning om opgradering på hver flyvning i overensstemmelse med kriterier, som bestemmes af SAS (såsom flystatus, tilbudsbeløb osv.) og opdateres fra tid til anden efter SAS’ skøn.
4.13 Du vil ikke være berettiget til at deltage i afgivning af bud på en opgradering i følgende situationer:
Du rejser med et spædbarn (gælder for Plus og Business)
Du har anmodet om et specialmåltid eller købt et måltid på forhånd (det er i dette tilfælde ikke muligt at byde på en opgradering 25 timer eller derunder før takeoff, hvilket gælder både Plus og Business),
Du rejser med et kæledyr i kabinen (gælder kun for Business).
Ovenstående undtagelser skyldes sikkerhedsmæssige, driftsmæssige og tekniske årsager.
Hvis du rejser med en servicehund, bedes du besøge vores Assistance-side for at få mere detaljerede oplysninger.
5.1 SAS tilbyder live afgivning af bud på udvalgte flyvninger til Nordamerika og Asien. Dette er et spilleværktøj til at byde på en opgradering, hvor du kan følge din rangering, når du har afgivet det første bud, og derefter øge dette så mange gange, du vil, indtil seks timer før afgang.
5.2 Hvis live afgivning af bud er tilgængelig, starter den 25 timer før afgang og kører indtil 6 timer før. I dette tidsrum kan du give dit bud, spore din placering, se det højeste bud og øge dit eget når som helst.
5.3 SAS kan efter eget skøn beslutte, hvilke flyrejser der vil være tilgængelige for live afgivning af bud.
5.4 Disse vilkår og betingelser gælder i deres helhed for funktionen live afgivning af bud.
5.1. Standby-opgraderinger kan købes i lufthavnen på langdistancefly, der betjenes af SAS.
5.2. Du kan anmode om opgradering ved check-in, i et servicecenter eller ved gaten, afhængigt af lufthavnen. Du kan betale for opgradering med kreditkort eller EuroBonus-point.
5.3. Bemærk, at hvis du har bestilt specialmåltid eller forudbestilt måltid, vil en opgradering i lufthavnen ikke være mulig.
5.4. Du vil ikke optjene yderligere EuroBonus-point på dit køb af opgradering i lufthavnen.
5.5. Beslutninger angående standby-opgradering træffes efter skøn af SAS-receptionsleder i lufthavnen på dagen for hver flyvning. Det er derfor ikke muligt på forhånd at sende en anmodning om standby-opgradering.
6.1. Din brug af opgraderingstjenesten kræver, at vi behandler dine personoplysninger. For at opfylde vores forpligtelse i henhold til disse vilkår og betingelser er det således nødvendigt for os at behandle oplysninger, der vedrører dig som person.
6.2. Personoplysninger betyder alle oplysninger, der vedrører dig som en fysisk person, og gennem hvilke du direkte eller indirekte kan identificeres, såsom dit navn, foto eller personnummer.
6.3. Vi prioriterer beskyttelse af dine personoplysninger højt, og behandler kun personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning. Hvordan vi behandler dine personoplysninger, afhænger af, om du er medlem af EuroBonus-programmet, har en profilkonto eller er rejsende uden nogen form for medlemskab eller konto hos os.
6.4. Hvis du er medlem af EuroBonus-programmet, bedes du se vores Databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer. Hvis du har en profilkonto, bedes du se vores Databeskyttelsespolitik for profilkontoindehavere. Vi behandler dine personoplysninger, som beskrevet i vores Generelle databeskyttelsespolitik, hvis du rejser uden et særligt medlemskab eller konto hos os.
6.5. Vi har for hvert af disse tilfælde forsøgt at beskrive så gennemsigtigt og tydeligt som muligt i nedenstående databeskyttelsespolitikker, hvordan vi behandler personoplysninger. Vi opfordrer dig til at læse politikken, der gælder for dig, omhyggeligt igennem samt kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på dataprotectionofficer@sas.se, hvis du har nogen spørgsmål.
6.6. EB og SAS vil i fællesskab bestemme formål og midler til behandling af dine personoplysninger som såkaldt fælles dataansvarlige som udstukket i art. 26 i den generelle forordning om databeskyttelse (EU–forordning nr. 2016/679). Til dette formål har EB og SAS indgået en aftale mellem fælles dataansvarlige, og hovedtrækkene er som følger: Aftale mellem fælles dataansvarlige.
6.7. Vi bruger cookies til at forbedre din browsingoplevelse på vores website. Se SAS’ cookiepolitik for mere information om, hvilke cookies vi bruger og hvordan.
7.1. Vi forbeholder os ret til når som helst at annullere en opgradering, hvis du misbruger websitet SAS Upgrade eller på anden måde bryder reglerne, vilkårene og betingelserne anført i disse vilkår og betingelser eller vilkår og betingelser for EuroBonus.
7.2. For EuroBonus-medlemmer forbeholder vi os ret til at opsige medlemskabet i tilfælde, som vi anser for at udgøre misbrug. Det betyder, at tidligere optjente men ubrugte point og udstedte EuroBonus-billetter/-værdikuponer er ugyldige. Vi forbeholder os også ret til at nedgradere dit medlemskabsniveau i tilfælde, som vi anser for at udgøre misbrug. Misbrug kan bestå af upassende eller respektløs adfærd over for os eller vores samarbejdspartnere, vores medarbejdere eller passagerer, overtrædelse af vilkår og betingelser for EuroBonus eller disse vilkår og betingelser, ulovlig adfærd, svig eller handlinger, der generelt betragtes som umoralske eller uetiske.
8.1. I det omfang, det er tilladt ved lokal lov eller forskrift, skal disse vilkår og betingelser reguleres og fortolkes i overensstemmelse med svensk lovgivning. I det omfang det er tilladt ved lokal lov eller forordning, underkaster Begge parter sig Stockholms distriktsdomstols ikke-eksklusive kompetence til at løse enhver tvist, der måtte opstå i henhold til disse vilkår og betingelser.
8.2. Enhver bestemmelse i disse vilkår og betingelser, der findes ugyldig eller uden retskraft af en kompetent myndighed eller domstol, skal, for så vidt angår en sådan ugyldighed eller manglende retskraft, anses for adskillelig, og skal ikke påvirke de øvrige bestemmelser, der forbliver upåvirkede.
8.3. Vi forbeholder os ret til at ændre disse vilkår og betingelser på et hvilket som helst tidspunkt.
8.4. Disse vilkår og betingelser blev sidst opdateret den 2. februar 2022 og erstatter alle tidligere versioner deraf.