service-and-assistance-sas

Afbestilling og refundering

Hvis du ikke kan rejse og har brug for at afbestille din rejse, kan du være berettiget til en refundering. Nedenfor finder du information om regler for refundering af billetter, og hvordan du ansøger om refundering.

Refusionsregler

Refusionsreglerne varierer afhængigt af, om du afbestiller rejsen, eller om SAS aflyser den. For rejser, som du afbestiller, uden SAS aflyser flyvningen, gælder følgende.

Generelt

Det refunderede beløb vil være baseret på billetreglerne. Nogle billetter kan refunderes fuldt ud, mens andre ikke kan refunderes eller kræver, at du betaler et servicegebyr for at få refusionen behandlet. Skatter refunderes altid, hvis du afbestiller en rejse, uanset billettype. Alle refusioner foretages til den oprindelige betalingsmetode, der blev brugt ved købet.

Bemærk! Hvis du afbestiller din rejse, vil servicegebyrer, afbestillingsgebyrer og eventuelle tillægstjenester (f.eks. forhåndsvalgt sæde, måltider eller lounge-adgang) ikke blive refunderet.

Vi anbefaler, at du underskriver en rejsedækning eller kontakter din forsikringsselskab for at forstå din hjemforsikring, når du ikke er i stand til at rejse på grund af sygdom. Fuld refusion på grund af hospitalsindlæggelse gælder kun for amerikanske statsborgere.

Billetter, der kan refunderes helt

Du er berettiget til fuld refusion, hvis du afbestiller din billet inden for vores 24-timers fortrydelsesret, eller hvis du har købt en af følgende billetter:

  • SAS Go Pro

  • SAS Plus Pro

  • SAS Business Pro

  • Bonusbilletter med SkyTeam og/eller partnere, hvis du afbestiller senest 24 timer før din udrejse

    • gyldige point vil blive refunderet; udløbne point vil ikke blive refunderet

    • når du har påbegyndt en bonusrejse, vil ingen point for din returrejse blive refunderet

Bemærk: Gebyrer for tillægstjenester kan ikke refunderes, medmindre du afbestiller din billet inden for vores 24-timers fortrydelsesret

Billetter, der kan refunderes mod et gebyr

Følgende billettyper kan refunderes mod et gebyr:

  • SAS Plus Smart (kun for flyvninger i Europa)

  • SAS Bonusbilletter

    • gyldige point vil blive refunderet; udløbne point vil ikke blive refunderet

Billetter, der ikke kan refunderes

Vi refunderer kun skatter og afgifter for følgende billettyper:

  • SAS Go Light

  • SAS Go Smart

  • SAS Plus Smart (flyvninger til/fra Asien og Nordamerika)

  • SAS Business Smart

  • SAS Young

Billetter betalt med point og kontanter

Hvis du har betalt din billet med EuroBonus-point kombineret med en anden betalingsmetode, skal du tjekke reglerne for refundering af billetten.


Sådan ansøger du om refundering

Billetter udstedt af SAS

  1. Gå til Mine bookinger

  2. Indtast din bookingreference og dit efternavn eller log ind.

  3. Åbn bookingen, og klik på “Afbestilling og refundering”.

  4. Vælg de rejsende og flyvninger, du gerne vil have refunderet, og klik på “Fortsæt”.

Hvis du af en eller anden grund ikke kan ansøge om refundering online, bedes du ringe til SAS Customer Service og få hjælp.

Bemærk! Hvis din flyvning er blevet aflyst af SAS, kan du vælge at ombooke til en anden flyvning eller registrere en refundering, enten som en SAS Travel Voucher eller ved at få pengene tilbage. Dette kan gøres i Mine bookinger

Om SAS Travel Voucher

Hvis SAS har aflyst en flyvning, og du ønsker at få din billet refunderet, har du også mulighed for at vælge en værdikupon.

Værdikuponen kan bruges til rejser til alle SAS-destinationer af dig eller en anden rejsende. Værdikuponen er gyldig i et år fra udstedelsesdatoen, og ethvert resterende beløb kan refunderes efter et år fra udstedelsesdatoen.

Billetter udstedt af et rejsebureau

For at anmode om refundering af en flyvning, der er booket gennem et rejsebureau enten fysisk eller online, anbefaler vi, at du kontakter rejsebureauet direkte eller udfylder denne formular online

Afbestilling på grund af visumafslag

Du er ansvarlig for alle dokumenter, der kræves ved lov, forordning, kendelse, krav eller andre forhold i de pågældende lande, herunder udrejse-, indrejse- og sundhedsdokumenter.

Med undtagelse af rejser til og fra Kina vil kun billetprisen blive refunderet i overensstemmelse med billetreglerne i tilfælde af visumafslag. Hvis visum til eller fra Kina bliver afvist, kan du afbestille en rejse, der er booket direkte gennem SAS, ved at uploade en kopi af dit officielle visumafslag

Afbestilling på grund af dødsfald i den nærmeste familie

I den ulykkelige situation at en i din nærmeste familie dør, vil vi selvfølgelig hjælpe dig med at afbestille din rejse og refundere dine billetter. Udfyld denne online formular


Håndtering af refundering

Refunderingsprocessen

  1. Når vi har behandlet din anmodning om refundering, sender vi dig besked med det beløb, der vil blive refunderet. Der genereres ingen besked om refundering for billetter, der er betalt med point og kontanter.

  2. Beløbet vil blive refunderet ved hjælp af den oprindelige betalingsmetode, der blev brugt til købet. Bemærk venligst, at det kan tage op til syv arbejdsdage, fra du modtager refunderingsmeddelelsen, til refunderingen fremgår af dit kontoudtog.

Lavere refundering end forventet?

Refundering af billetter afhænger af følgende:

  • Hvis du afbestilte din booking, før din flyvning blev aflyst af flyselskabet, er det refunderede beløb baseret på dine billetregler.

  • For billetter til SAS Go Light eller SAS Go Smart bliver kun skatterne refunderet. Billetprisen og internationale / lokale gebyrer refunderes ikke.

  • Hvis du fik en billet refunderet mod et gebyr, vil det fulde beløb minus gebyret blive refunderet, for eksempel for SAS Plus Smart- og SAS Business Smart-billetter.

  • Hvis du har booket en rejse tur/retur og kun ønsker at flyve one way, vil din refundering afhænge af billetreglerne for den ubrugte del af rejsen. I dette tilfælde vil du modtage refundering, når du har gennemført din rejse.