Vi bliver Europas mest punktlige flyselskab

Selvfølgelig er vi måske en smule forudindtagede. Men det faktum, at vi formår at sende et metalrør fyldt med mennesker og deres ejendele over oceaner, bjerge og gennem skyer, er ret imponerende i sig selv. At gøre det hundredevis af gange hver dag, året rundt, er endnu mere imponerende. Endnu mere fantastisk er det, at de fleste fly lander præcis, når de skal. Men hos SAS er vi perfektionister. Og det der med “de fleste” er lige så irriterende for os, som det er for dig, når du ender på den forkerte side af det. Derfor arbejder vi hårdt på at ændre “de fleste” til “alle”. Sådan gør vi:

Videnskaben bag boarding

Måske har du stået i kø ved gaten og tænkt: “Der må da være en mere effektiv måde at gøre det her på.” Og det er der. Faktisk findes der en optimal metode, som blev udviklet af astrofysikeren Jason Steffen i 2005. Denne glatte, næsten drømmelignende dans, hvor passagerer går om bord på det helt rigtige tidspunkt og i den rigtige rækkefølge, sparer alle for tid og besvær. I teorien. Men i den virkelige verden, hvor mennesker opfører sig som mennesker og ikke som tal i en simulering, må vi nøjes med det næstbedste. Nemlig boardinggrupper og, på det seneste, ekstra tidlige “Gå til gaten”-beskeder.

Kampen mod frosten

En ting er at gå til vejrs i solskinnet midt i juli, hvor den eneste is, du kan finde, er i terninger til din cocktail om bord. At gøre sig klar til at lette midt i en snestorm i Skandinavien er en helt anden historie. Afisning er ikke nogen ny praksis, men i de sidste par vintre har vi udviklet metoder, der gør det muligt at afrime vores fly hurtigere og mere effektivt end før, hvilket sparer værdifulde minutter under kolde forhold.

De-iceman cometh. Nothing quite like an ethylene glycol shower to freshen up for flying. Photo: Juris Homickis / SAS

De-iceman kommer. Der er ikke noget som et ethylenglycol-brusebad for at friske op til en flyvetur. Foto: Juris Homickis / SAS

En flyvende start

Kender du de dage, der starter med, at du sover over dig, spilder kaffe på skjorten og så bare går ned ad bakke, indtil du går i seng og prøver igen næste dag? Ja, vi har også sådan nogle dage. På en måde. Vores arbejde er ekstremt følsomt over for dominoeffekter, hvilket betyder, at forsinkelser tidligt på dagen ofte påvirker fly resten af dagen. For at bekæmpe dette har vi indført en ekstra grundig morgenrutine for alle afgange før kl. 9. Og det virker – når vores morgenfly er til tiden, er 90 % af de efterfølgende fly i løbet af dagen det også.

Dette er blot nogle af de måder, vi arbejder på for at nå vores mål om at blive Europas mest punktlige flyselskab. Og det ser ud til at virke. Vores afgangs- og ankomsttider bliver bedre og bedre, og sommeren 2024 sikrede vi os en plads i top tre over Europas mest punktlige flyselskaber. Der vil altid være uforudsete hændelser som vulkanudbrud eller trafikpropper, der forhindrer os i at nå 100 %, men vi tror på, at disse initiativer vil bringe os meget tæt på.

Vi ses om bord – til tiden!