Assistance

Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre din rejse så nem og behagelig som muligt, uanset dine behov eller evner og vi forstår, hvis du har brug for lidt ekstra støtte eller assistance under din rejse.

Godt at vide

  • Assistance afhænger af tilgængelighed.

  • Du skal anmode om hjælp mindst 48 timer før afgang.

  • Din anmodning skal godkendes før afgang, for at vi kan garantere assistance.

  • Planlæg ekstra tid til check-in og i sikkerhedskontrollen. Vi anbefaler, at du ankommer til check-in-skranken mindst to timer før afgang ved europæiske flyvninger og mindst tre timer før afgang ved flyvninger til Asien og Nordamerika.

Sådan anmoder du om hjælp

For flyvninger, der varetages af SAS, kan du anmode om assistance under Mine bookinger, når du har booket din flyvning.

  • Vælg den type assistance, du har brug for (kørestol, til syn eller hørelse).

  • For kørestolsservice skal du vælge servicetype, f.eks. rampe (WCHR), trin (WCHS) eller bære (WCHC) og også angive, om du rejser med dit eget mobilitetsudstyr.

  • Anmod om hjælp relateret til syn og hørelse, hvis du har en hørelsesrelateret, synsrelateret, kognitiv eller udviklingsmæssig funktionsnedsættelse.

  • Vælg, om du rejser med en servicehund.

For fly, der varetages af andre flyselskaber, bedes du udfylde følgende formularer:

Kørestolsassistance

Hvis du rejser med din egen kørestol, eller hvis du har brug for ekstra hjælp med at komme fra check-in til gaten, kan du anmode om kørestolsassistance under Mine bookinger eller ved at ringe til SAS Customer Service. Husk at anmode om assistance og/eller føje din kørestol til din booking i god tid før din rejse.

Vi kan tilbyde følgende assistance:

WCHR (rampe) – den rejsende kan selv gå op/ned ad trin og til/fra sit sæde. Han/hun kræver en kørestol til/fra flyet.

WCHS (trin) – den rejsende kan ikke selv kan gå op/ned ad trin men kan gå til/fra sit sæde uden hjælp. Den rejsende har brug for en kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin.

WCHC (bære) – den rejsende har brug for en kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin og til/fra sit sæde.

  • Du kan gratis tage en kørestol eller et gangstativ/en rollator med ombord.

  • Hvis dit fysiske hjælpemiddel eller udstyr kræver ekstra plads på grund af dets vægt eller størrelse, bedes du give os besked, når du booker din rejse.

  • Afhængigt af flytypen kan der være begrænsninger på den type udstyr, som du kan tage med ombord.

  • Nogle gange er vi nødt til at skifte fly. Hvis dette påvirker din mulighed for at rejse med et fysisk hjælpemiddel eller andet udstyr, tilbyder vi dig en anden flyvning.

  • Af sikkerhedsmæssige årsager kan rejsende med nedsat mobilitet ikke sidde på rækkerne ved nødudgangene, da det kræver, at du skal hjælpe kabinepersonalet i en nødsituation og f.eks. åbne flydøren, hvis det er nødvendigt.

Ombord på flyet

Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre det så behageligt for dig som muligt, og vores kabinepersonale kan hjælpe dig med det meste. Her er, hvad du kan forvente, når du rejser med os:

Hjælp og assistance ombord

På A330 Enhanced-/A350-fly:

  • En særlig kørestol til at kunne komme på/tilbage fra toilettet med.

  • Mindst ét tilgængeligt toilet med ekstra plads og særlige håndtag til bedre støtte.

  • Prioriteret opbevaring af én kørestol i voksenstørrelse i et skab ombord.

På A330-fly:

  • En særlig kørestol til at kunne komme på/tilbage fra toilettet med.

  • Toiletterne på SAS Business er større og har bredere døre.

  • Prioriteret opbevaring af én kørestol i voksenstørrelse i et skab ombord.

På A321NX-/32Q-fly:

  • En særlig kørestol til at kunne komme på/tilbage fra toilettet med.

  • Mindst ét toilet er udstyret med et særligt håndtag til bedre støtte.

  • Ingen prioriteret opbevaring til kørestol.

På indenrigsruter og europæiske ruter:

  • Ingen særlig kørestol tilgængelig.

  • Toiletter i standardstørrelse udstyret med et særligt håndtag til bedre støtte.

SAS’ kabinepersonale kan ikke hjælpe med at løfte eller bære dig, hjælpe dig med at spise, give dig eller overvåge din medicin eller hjælpe dig med at komme på toilettet. Du kan læse mere under “skjulte handicap”

Bevægelige armlæn

A350-900
  • Række 1, 3, 5, 7, 9, plads A/D/H og række 2, 4, 6, 8, 10, plads F

  • Række 20 til 23, plads B/C/F/G

  • Række 31 til 39, plads A/B/C/D/E/F/G/H/J og række 41 til 56, plads A/B/C/D/E/F/G/H/J

A330-300
  • Række 1, 3, 5, 7, plads A/D/H og række 2, 4, 6, 8, plads F

  • Række 20 til 27, plads B/D/F/G

  • Række 31 til 37, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 41, plads A/B/G/H; række 42 til 51, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 52, plads A/B/G/H; række 53 til 55, plads A/B/D/E/F/G/H og
    række 56, plads G/H

A330-300 E (Enhanced)
  • Række 1, 3, 5, 7, plads A/D/H og række 2, 4, 6, 8, plads F

  • Række 20 til 27, plads B/D/F/G

  • Række 31 til 36, plads A/B/C/D/E/F/G/H

A350-900
  • Række 1, 3, 5, 7, 9, plads A/D/H og række 2, 4, 6, 8, 10, plads F

  • Række 20 til 23, plads B/C/F/G

  • Række 31 til 39, plads A/B/C/D/E/F/G/H/J og række 41 til 56, plads A/B/C/D/E/F/G/H/J

A330-300
  • Række 1, 3, 5, 7, plads A/D/H og række 2, 4, 6, 8, plads F

  • Række 20 til 27, plads B/D/F/G

  • Række 31 til 37, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 41, plads A/B/G/H; række 42 til 51, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 52, plads A/B/G/H; række 53 til 55, plads A/B/D/E/F/G/H og række 56, plads G/H

A330-300 E (Enhanced)
  • Række 1, 3, 5, 7, plads A/D/H og række 2, 4, 6, 8, plads F

  • Række 20 til 27, plads B/D/F/G

  • Række 31 til 36, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 42 til 52, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 53, plads A/B; række 54 til 56, plads A/B/D/E/F og række 57, plads A/B

A321NX
  • Række 1, 3, 5, 7, plads C/D

  • Række 20 til 22, plads C/D

  • Række 32 til 49, plads A/B/C/D/E/F; række 50, plads D/E/F; række 42 til 52, plads A/B/C/D/E/F/G/H; række 53, plads A/B; række 54 til 56, plads A/B/D/E/F og række 57, plads A/B

A321NX
  • Række 1, 3, 5, 7, plads C/D

  • Række 20 til 22, plads C/D

  • Række 32 til 49, plads A/B/C/D/E/F og række 50, plads D/E/F

Vægt- og størrelsesbegrænsninger for mobilitetshjælpemidler

På forskellige flytyper er der visse begrænsninger med hensyn til størrelse og vægt på dine mobilitetshjælpemidler.

Airbus 321NX (til/fra Canada og USA)

  • Maks. højde 110 cm, bredde 60, længde 154 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 80 kg

  • Højst 2 pr. fly

319, 320, 32A, 32N, 320L

  • Maks. højde 110 cm, bredde 130, længde 154 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 250 kg

  • Højst 6 pr. fly

A330 og A350

  • Maks. højde 158 cm, bredde 146, længde 143 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 250 kg

  • Højst 14 pr. fly

333 / 343 / 359

  • Maks. størrelse (cm): 153 x 115 x 163 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg

321

  • Maks. størrelse (cm): 153 x 156 x 114 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg

B737

  • Maks. højde 84 cm, bredde 94, længde 70 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 250 kg

  • Højst 3 pr. fly

736, 73G, 73H, 73W, 738

  • Maks. størrelse (cm): 127 x 114 x 86 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg

AT7

  • Maks. størrelse (cm): 95 x 70 x 140 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 200 kg

ATR72

  • Maks. størrelse cm højde 120 cm, bredde 60, længde 120 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 80 kg

  • Højst 1 pr. fly

CR9, AR8, DH4, 223

  • Maks. størrelse (cm): 180 x 85 x 65 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 80 kg

CRJ900/1000

  • Maks. størrelse (cm): højde 65 cm, bredde 94, længde 70 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 80 kg

  • Højst 1 pr. fly

E195

  • Maks. størrelse (cm): Højde 66 cm, bredde 91, længde 110 cm

  • Maks. vægt (kg) pr. kolli: 80 kg

  • Højst 2 pr. fly

De fleste rejsende kan flyve med os på egen hånd, men i nogle tilfælde kan det være nødvendigt med en ledsager, der yder hjælp til personlige behov under flyvningen eller i en nødsituation for at overholde sikkerhedsbestemmelserne. 'Ledsageren kan være en personlig sikkerhedshjælper, og vedkommende skal tilføjes på bookingtidspunktet.

Vi tilbyder følgende assistance relateret til syn og hørelse:

  • Rejs med en hjælper/ledsager

  • Rejs med en ledsagerhund

Husk at anmode om assistance, og føj en ledsagerhund til din booking, hvis det er nødvendigt, i god tid før din rejse.

Hvis du rejser alene, skal du være i stand til at:

  • Åbne og lukke dit sikkerhedsbælte.

  • Komme op fra dit sæde og hen til en nødudgang uden hjælp.

  • Få fat i og tage en redningsvest og iltmaske på uden hjælp.

  • Forstå den sikkerhedsbriefing og de instruktioner, som besætningen giver i en nødsituation.

  • Spise, tage medicin og brug toilettet uden assistance.

  • Orientere dig og kommunikere uden assistance.

Hvis du har brug for hjælp med noget af ovenstående, skal du være ledsaget af en personlig hjælper eller plejer.

Personlig hjælper

En person, der er mindst 16 år (medmindre andet er fastsat i lokal lovgivning), som er fysisk og mentalt i stand til og villig til at påtage sig ansvaret for en rejsende med en funktionsnedsættelse, hvis der opstår en nødsituation.

Sikkerhedshjælper

En person, der hjælper en handicappet rejsende med vedkommendes personlige behov under flyvningen (f.eks. at spise, gå på toilettet, tage medicin) og yder assistance, som kabinepersonalet ikke kan yde. Du skal rejse med en personlig hjælper, hvis:

  • Du rejser på en båre eller i kuvøse.

  • Du ikke er i stand til at forstå eller reagere korrekt på sikkerhedsinstruktionerne fra kabinepersonalet (herunder sikkerhedsbriefingen).

  • Du ikke er i stand til på nogen måde at kommunikere med eller reagere på kabinepersonalet.

  • Du ikke er i stand til fysisk selv at evakuere fra flyet i tilfælde af en nødsituation (herunder at spænde/åbne sikkerhedsbæltet).

Hvis du har brug for assistance

For at vi kan garantere den bedst mulige service skal du kontakte SAS Customer Service mindst 48 timer før afgang.

Vi byder fuldt trænede ledsagerhunde velkommen, der er individuelt trænede til at udføre opgaver for eller hjælpe en person med et handicap i kabinen, hvis de opfylder kravene.

Sådan anmoder du om at rejse med en ledsagerhund

  • Send en anmodning om at reservere plads til din hund under Mine bookinger.

  • Muligheden for at medbringe en servicehund vises ikke under Mine bookinger, hvis vi ikke tillader ledsagerhunde på dette fly.

Når din ledsagerhund er bekræftet, skal du give os mere detaljerede oplysninger om ledsagerhundens helbred, træning og adfærd ved at udfylde nedenstående formularer, afhængigt af hvor du rejser hen.

Godt at vide

  • Ledsagerhunde kan rejse med gratis i kabinen på alle vores fly.
    afhænger af tilgængelighed.

  • Vi anbefaler, at du sender en anmodning mindst 48 timer før afgang, så vi kan træffe de nødvendige foranstaltninger for at skabe en problemfri rejse.

  • Én ledsagerhund pr. person er tilladt, undtagen ved rejser til USA, hvor kvalificerede rejsende med handicap må rejse med højst to ledsagerhunde.

  • Ledsagerhunde skal være i tjeneste og let kunne identificeres (f.eks. ved at bære en vest).

Ledsagerhunde må ikke:

  • Sidde på rækkerne ved nødudgangene eller blokere gangene.

  • Optage et sæde eller spise fra klapbordet.

Størrelse på ledsagerhunde

Din ledsagerhund skal ligge eller sidde på gulvet foran dig uden at nå ud på midtergangen. Hvis din ledsagerhund ikke kan være på den tilladte plads, kan det være nødvendigt at gøre følgende:

  • Ombooke til et fly med mere rummelige pladser.

  • Bestille et ekstra sæde for at få mere plads og komfort. Bemærk, at din ledsagerhund stadig skal ligge på gulvet.

Ledsagerhundens adfærd

Din hund skal være trænet til at adlyde dine kommandoer og opføre sig hensigtsmæssigt i det offentlige rum (det vil sige ikke gø, knurre eller hoppe op ad mennesker eller andre dyr).

  • Du skal altid have kontrol over ledsagerhunden (med en snor og/eller sele).

  • Du er ansvarlig for eventuelle skader/ekstra omkostninger, der opstår ved transport af din ledsagerhund.

  • Hvis din hund ikke opfører sig på en passende måde, vil den blive betragtet som et kæledyr, og alle krav og relaterede gebyrer vil træde i kraft.

Alle fly undtagen til USA

Transportbetingelserne og -reglerne er forskellige i hvert land. Sørg for, at din ledsagerhund har al den nødvendige dokumentation, der kræves, for at den kan rejse.

Når din anmodning er bekræftet, skal du udfylde to kopier af certifikatet for transport af dyr (DOC, 113KB), som skal fremvises ved check-in-skranken, undtagen når du rejser indenrigs i Danmark, Norge eller Sverige.

Du skal også kunne fremvise følgende dokumentation under din rejse:

  • Certifikat for medicinsk/mental sundhed fra en autoriseret sundhedsperson, der bekræfter behovet for ledsagerhunden.

  • Sundhedserklæring fra en dyrlæge, inklusive oversigt over påkrævede vaccinationer.

  • Et identifikationskort eller andet dokument, der er udstedt af en organisation eller person, som er specialiseret i træning af ledsagerhunde, og som identificerer personen med en funktionsnedsættelse og attesterer, at ledsagerhunden er blevet særligt trænet af organisationen eller personen til at udføre en opgave for at hjælpe personen med en funktionsnedsættelse med et behov, der er relateret til vedkommendes funktionsnedsættelse.

Fly til/fra USA

I overensstemmelse med bestemmelserne fra U.S. Department of Transportation (det amerikanske transportministerium) for direkte fly til/fra USA kan rejsende rejse med to ledsagerhunde uden beregning. Læs mere om at rejse med ledsagerhunde på det amerikanske transportministeriums hjemmeside.

Du skal udfylde to kopier af hver af følgende formularer før afgang og fremvise dem, når du checker ind i lufthavnen:

Du skal også fremvise alle relevante dokumenter, når du ankommer til din destination.

Tilslutningsfly

Hvis du har et tilslutningsfly uden for USA, skal du også udfylde to kopier af
Certifikat for transport af dyr (DOC, 113KB) undtagen når du rejser indenrigs i Danmark, Norge og Sverige.

Afvisning af transport

SAS kan nægte at transportere en ledsagerhund i overensstemmelse med det amerikanske transportministeriums bestemmelser under følgende omstændigheder:

  • Ledsagerhunden udgør en direkte fare for en anden persons sundhed eller sikkerhed.

  • Ledsagerhunden forstyrrer lufthavnens kabine- eller gateområde væsentligt, eller dens adfærd i flyet eller i lufthavnens gateområde tyder på, at den ikke er tilstrækkeligt trænet til at opføre sig hensigtsmæssigt på offentlige områder.

  • Transport af ledsagerhunden overtræder gældende sikkerheds- eller sundhedskrav fra en amerikansk føderal myndighed, et amerikansk territorium eller en udenlandsk regering.

  • De udfyldte formularer, der påkræves af det amerikanske transportministerium, er ikke blevet tilvejebragt.

Ansøg om kompensation

Du kan søge om kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler. Kompensationen bestemmes på grundlag af SAS’' befordringsbetingelser og Montrealkonventionen. Bemærk venligst, at vi ikke yder kompensation for skrøbelige eller værdifulde genstande.

Ansøg om kompensation

På alle flyvninger, der varetages af SAS

Flyvninger, der varetages af SAS, er altid underlagt EU-forordning 1107/2006 og gældende sikkerhedsbestemmelser.

Flyvninger mellem Skandinavien og USA

Non-Discrimination on the Basis of Disability in Air Travel Act (loven om ikke-diskrimination af handicappede på flyvninger) 14 CFR Part 382 gælder for passagerer med handicap, der rejser på et fly mellem Skandinavien og USA, eller som har købt en billet til en flyvning, der varetages af SAS, gennem et amerikansk flyselskab, der omfatter et amerikansk flyselskabs præfiks.

Mere om Airline Passengers with Disabilities Bill of Rights (den amerikanske borgerretslov for passagerer med handicap) for rejsende til eller fra USA.

Flyvninger mellem Skandinavien og Canada

Som et stort udenlandsk flyselskab er SAS underlagt del 2 af Canadian Accessible Transportation for Persons with Disabilities (forordning om tilgængelig transport for personer med handicap i Canada), når SAS varetager en flyvning til eller fra Canada. Mere om de canadiske rettigheder for rejsende og behovet for assistance.

Hvis du ikke er tilfreds med vores tjenester, bedes du fortælle os om det ved at bruge vores feedbackformular, så vi kan hjælpe dig. Hvis din klage er relateret til en rejse til eller fra USA, kan du også kontakte SAS Complaints Resolution Official (SAS’ ansvarlige for tvistbilæggelse).

Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig, men hvis du stadig er utilfreds med, hvordan vi har håndteret din klage, kan du anke til de ansvarlige håndhævelsesorganer nedenfor: