Sammenlignet med fossile brændstoffer reducerer bæredygtigt flybrændstof dramatisk de klimapåvirkende CO₂-emissioner i løbet af deres livscyklus. Bæredygtigt flybrændstof (SAF, sustainable aviation fuel) såsom biobrændstof er flybrændstof baseret på olieafgrøder eller biomasse, herunder korsblomsten dodder, purgérnød, alger, animalske olier, fedt og forskellige typer kulbaserede kilder såsom affald fra industri, husholdninger, landbrug, skovbrug og papirmøller.
Hvilken type bæredygtigt flybrændstof bruger SAS?
SAS bruger raffineret biodiesel, såkaldt HEFA-biobrændstof. Dette er et vedvarende dieselbrændstof, der kan produceres fra en lang række vegetabilske olier og fedtstoffer. SAS har strenge kriterier med hensyn til bæredygtigt flybrændstof. F.eks. produceret af råmaterialer, der kræver så lille et landområde som muligt, og som ikke påvirker den generelle tilgængelighed af afgrøder, der anvendes i fødevareproduktion. SAS accepterer ikke affald fra palmeolieproduktion som råmateriale.
Kan bæredygtigt flybrændstof erstatte fossilt flybrændstof?
Certificeret bæredygtigt flybrændstof til brug inden for kommerciel luftfart er reguleret under særdeles strenge specifikationer. Brug af bæredygtigt flybrændstof reducerer CO₂-emissionerne dramatisk uden at det er nødvendigt at foretage væsentlige ændringer i brændstofforsyningssystemer eller motorer. De kemiske og fysiske egenskaber ved bæredygtigt flybrændstof er identiske med fossilt flybrændstof, hvilket betyder, at det er sikkert at blande disse to typer brændstof. På nuværende tidspunkt må bæredygtigt flybrændstof i henhold til reglerne for kommerciel luftfart højst blandes med 50 % fossilt flybrændstof. I øjeblikket påfyldes bæredygtigt flybrændstof i lufthavnene i Stockholm og Oslo.
Hvad sker der nu?
Der er i dag begrænset adgang til bæredygtigt flybrændstof. Der foretages dog store investeringer i udviklingen af bæredygtigt flybrændstof for at sikre, at produktionen ekspanderer markant. F.eks. samarbejdet mellem SAS og det svenske energiselskab Preem, og dertil kommer den fælles udvikling af syntetisk bæredygtigt flybrændstof, som udføres af SAS, Vattenfall, Shell og Lanzatech. I Danmark er SAS partner i projektet ‘Grønt brændstof til Danmark’ med Ørsted i spidsen. Projektets mål er at producere elektrobrændstof til luftfart ved hjælp af vindkraft.