Assistance
Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre din rejse så nem og behagelig som muligt, uanset dine behov eller evner og vi forstår, hvis du har brug for lidt ekstra støtte eller assistance under din rejse.
Godt at vide
Assistance afhænger af tilgængelighed. Der er en maks. kvote pr. flyvning.
Du skal anmode om hjælp mindst 48 timer før dit planlagte afgangstidspunkt.
Tjenesten skal godkendes før afgang, da vi ellers ikke kan garantere assistance.
Husk at planlægge ekstra tid ved check-in og sikkerhedskontrollen. Vi anbefaler, at du er ved check-in-skranken mindst to timer før afgang ved europæiske flyvninger og mindst tre timer før afgang ved flyvninger til Asien og Nordamerika.
Sådan tilføjer / booker du assistance
For flyvninger, der varetages af SAS, kan du anmode om assistance under Mine Bookinger, når du har booket din flyvning.
Bestil din flybillet.
Vælg den type assistance, du har brug for, kørestolsservice eller syns- og høreassistance.
Hvis du har kørestolsservice, skal du vælge servicetype: WCHR (rampe), WCHS (trapper), WCHC (bære).
Angiv, om du rejser med din egen mobilitetshjælpemiddel.
Anmod om visuel og høreassistance, hvis du har et høre-, syns-, kognitions- eller udviklingshandicap.
Angiv, om du rejser med et servicedyr.
Brug nedenstående formularer til flyvninger, der drives af andre flyselskaber:
Kørestolstjenester
Hvis du rejser med din egen kørestol, eller du har brug for lidt ekstra hjælp med at komme fra check-in til boardinggaten, kan du anmode om kørestolsassistance via Mine bookinger eller gennem SAS Customer Service. Sørg for at anmode om assistance eller føje din kørestol til bookingen i god tid før rejsen.
Vi tilbyder følgende hjælp:
WCHR (rampe) - den rejsende selv kan gå op/ned ad trin og til/fra sit sæde. Han/hun kræver en kørestol til/fra flyet.requires a wheelchair to/from the aircraft.
WCHS (trin ) - den rejsende kan ikke selv kan gå op og ned ad trin, men kan gå fra/til sit sæde uden hjælp. Han/hun kræver kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin.
WCHC (bære) - den rejsende skal bruge en kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin og til/fra sædet.
Du kan gratis tage en kørestol eller et gangstativ med ombord.
Hvis du har et fysisk hjælpemiddel eller udstyr, som kræver ekstra plads på grund af dets vægt eller størrelse, bedes du give os besked, når du booker din rejse.
Afhængigt af flytypen kan der være begrænsninger på den type udstyr, som du kan tage med ombord.
Af hensyn til sikkerheden og af andre årsager er vi nogle gange nødt til at skifte flytype. Hvis dette påvirker din mulighed for at rejse med et fysisk hjælpemiddel eller udstyr, tilbyder vi dig en anden flyvning.
Af sikkerhedsmæssige årsager kan rejsende med nedsat mobilitet ikke sidde på en række ved nødudgang, da det kræver, at du kan hjælpe vores kabinepersonale og f.eks. åbne flydøren, hvis det er nødvendigt.
Ombord
Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre det så behageligt for dig som muligt, og vores kabinepersonale kan hjælpe dig med det meste. Her er, hvad du kan forvente, når du rejser med os:
Tilgængelighedstilpasninger om bord
På fly af typen A330 Enhanced/A350:
Der står en særlig kørestol til rådighed for rejsende med begrænset mobilitet til ture til/fra toilettet.
Der er installeret mindst ét tilgængeligt toilet ombord med mere plads og specialhåndtag til bedre støtte.
Prioriteret opbevaring i et skab ombord af én kørestol i voksenstørrelse.
På fly af typen A330:
Der står en særlig kørestol til rådighed for rejsende med begrænset mobilitet til ture til/fra toilettet.
Toiletter på Business Class har mere plads, flere gelændere og en bredere dør.
Prioriteret opbevaring i et skab ombord af én kørestol i voksenstørrelse.
På fly af typen A321NX/32Q:
Der står en særlig kørestol til rådighed for rejsende med begrænset mobilitet til ture til/fra toilettet.
Mindst ét toilet er udstyret med et særligt håndtag til bedre støtte
Ingen prioriteret opbevaring i et skab ombord af én kørestol i voksenstørrelse.
På indenrigsruter og europæiske ruter:
Ingen særlig kørestol tilgængelig.
Toiletterne har standardstørrelse og er udstyret med et særligt håndtag til bedre støtte.
SAS'-kabinepersonale kan ikke hjælpe dig med følgende: løfte eller bære dig, hjælpe dig med at indtage dine måltider, give dig din medicin, holde øje med dit indtag af medicin eller følge dig på toilettet. Flere oplysninger i afsnittet “Skjulte handicap”
Bevægelige armlæn
A350-900
Række 1, 3, 5, 7, 9; A/D/H og række 2, 4, 6, 8, 10; F
Række 20 til 23; B/C/F/G
Række 31 til 39; A/B/C/D/E/F/G/H/J og række 41 til 56; A/B/C/D/E/F/G/H/J
A330-300
Række 1, 3, 5, 7; A/D/H og række 2, 4, 6, 8; F
Række 20 til 27; B/D/F/G
Række 31 til 37; A/B/C/D/E/F/G/H, række 41; A/B/G/H, række 42 til 51; A/B/C/D/E/F/G/H, række 52; A/B/G/H, række 53 til 55; A/B/D/E/F/G/H og
række 56; G/H
A330-300 E (enhanced/forbedret)
Række 1, 3, 5, 7; A/D/H og række 2, 4, 6, 8; F
Række 20 til 27; B/D/F/G
Række 31 til 36; A/B/C/D/E/F/G/H
A350-900
Række 1, 3, 5, 7, 9; A/D/H og række 2, 4, 6, 8, 10; F
Række 20 til 23; B/C/F/G
Række 31 til 39; A/B/C/D/E/F/G/H/J og række 41 til 56; A/B/C/D/E/F/G/H/J
A330-300
Række 1, 3, 5, 7; A/D/H og række 2, 4, 6, 8; F
Række 20 til 27; B/D/F/G
Række 31 til 37; A/B/C/D/E/F/G/H, række 41; A/B/G/H; række 42 til 51; A/B/C/D/E/F/G/H, række 52; A/B/G/H, række 53 til 55; A/B/D/E/F/G/H og række 56; G/H
A330-300 E (enhanced/forbedret)
Række 1, 3, 5, 7; A/D/H og række 2, 4, 6, 8; F
Række 20 til 27; B/D/F/G
Række 31 til 36; A/B/C/D/E/F/G/H, række 42 til 52; A/B/C/D/E/F/G/H, række 53; A/B, række 54 til 56; A/B/D/E/F og række 57; A/B
A321NX
Række 1, 3, 5, 7; C/D
Række 20 til 22; C/D
Række 32 til 49; A/B/C/D/E/F, række 50; D/E/F, række 42 til 52; A/B/C/D/E/F/G/H, række 53; A/B, række 54 til 56; A/B/D/E/F og række 57; A/B
A321NX
Række 1, 3, 5, 7; C/D
Række 20 til 22; C/D
Række 32 til 49; A/B/C/D/E/F og række 50; D/E/F
Vægt- og størrelsesbegrænsninger for mobilitetshjælpemidler
På forskellige flytyper er der visse begrænsninger med hensyn til størrelse og vægt af dine mobilitetshjælpemidler.
Airbus 321NX (til/fra Canada og USA)
Maks. størrelse (cm): 150 x 60 x 114 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 79 kg
319, 320, 32A, 32N, 320L
Maks. størrelse (cm): 164 x 140 x 114 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg
333 / 343 / 359
Maks. størrelse (cm): 153 x 115 x 163 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg
321
Maks. størrelse (cm): 153 x 156 x 114 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg
736, 73G, 73H, 73W, 738
Maks. størrelse (cm): 127 x 114 x 86 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 149 kg
AT7
Maks. størrelse (cm): 95 x 70 x 140 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 200 kg
CR9, AR8, DH4, 223
Maks. størrelse (cm): 180 x 85 x 65 cm
Maks. vægt (kg) pr. kolli: 80 kg
Fuldt ud trænede ledsagerhunde kan rejse i kabinen uden ekstra beregning, hvis de opfylder nedenstående krav.
Godt at vide
Én ledsagerhund pr. person, undtagen ved rejser til USA, hvor kvalificerede personer med handicap må rejse med maksimalt to ledsagerhunde.
Kun hunde accepteres som trænede ledsagerdyr.
Din hund skal være i tjeneste og let identificeres som en ledsagerhund (f.eks. ved at bære en vest).
Din hund skal ligge eller sidde på gulvet foran dig uden at stikke ud i midtergangen.
Husk at have ekstra tid til check-in og sikkerhedskontrol, når du rejser med dyr. Vi anbefaler, at du er i lufthavnen mindst to timer før afgang.
Hvis din ledsagerhund ikke kan være på den tilladte plads, skal du muligvis gøre følgende:
Ombook til et fly med mere åbne sæder.
Køb et ekstra sæde for at få mere plads og komfort. Din ledsagerhund skal stadig ligge på gulvet.
Sådan tilføjes / bookes en ledsagerhund
Du kan gratis medbringe en ledsagerhund ombord. Husk, at der kræves forudgående varsel og godkendelse, så indsend venligst anmodning snarest muligt efter booking og ikke senere end 48 timer før afgang.
Tilføj en anmodning via Mine bookinger, når du har gennemført din booking.
Hvis din anmodning bekræftes, skal du udfylde formularen "Certifikat for transport af dyr (DOC, 113KB)" og medbringe den til check-in-skranken i lufthavnen, undtagen når du rejser indenrigs i Danmark, Norge og Sverige.
Krav til dokumentation og formularer på rejsen
Du skal kunne fremvise følgende dokumentation under hele rejsen:
Lægeerklæring, som bekræfter, at der er brug for ledsagerdyr.
Sundhedserklæring fra en dyrlæge, inklusive oversigt over nødvendige vaccinationer.
Et identifikationskort eller andet dokument, der udstedes af en organisation eller person med speciale i oplæring af ledsagerhunde, og som identificerer personen med en funktionsnedsættelse og attesterer, at ledsagerhunden er blevet individuelt oplært af organisationen eller personen til at udføre en opgave for at hjælpe personen med en funktionsnedsættelse med et behov, der er relateret til deres funktionsnedsættelse.
Ledsagerhundens adfærd
Din hund skal være trænet til at være opmærksom på dine kommandoer og skal opføre sig hensigtsmæssigt i et offentligt rum (med andre ord, ikke gø, knurre eller hoppe op på mennesker eller andre dyr).
Du skal altid have kontrol over ledsagerhunden med en snor og/eller sele.
Hvis din hund ikke opfører sig på en passende måde, vil hunden blive betragtet som et kæledyr, og alle krav og gældende gebyrer vil træde i kraft.
Ledsagerhunde må ikke:
Sidde i en række ved nødudgang eller blokere gangene.
Optage et sæde. Hvis et sæde på forhånd er blevet reserveret til din hund, er din hund velkommen til at ligge på gulvet under sædet.
Spise fra bakkebordet.
Ansøg om kompensation
Du kan søge om kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler. Kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler gives i overensstemmelse med SAS'' befordringsbetingelser og Montreal-konventionen. Bemærk venligst, at vi ikke yder kompensation for skrøbelige eller værdifulde genstande.
På alle flyvninger, der varetages af SAS
Flyvninger, der varetages af SAS, er altid underlagt EU-forordning 1107/2006 og gældende sikkerhedsbestemmelser.
Flyvninger mellem Skandinavien og USA
14 CFR Part 382 – Non-Discrimination on the Basis of Disability in Air Travel (ikke-diskrimination af handicappede på flyvninger) gælder for passagerer med handicap, der rejser på et fly mellem Skandinavien og USA, eller som har købt en billet til en flyvning, der varetages af SAS, gennem et amerikansk flyselskab med et amerikansk flyselskabs præfiks. Mere om den amerikanske borgerretslov for passagerer med handicap, når de rejser til eller fra USA.
Flyvninger mellem Skandinavien og Canada
Som et stort udenlandsk flyselskab er SAS underlagt del 2 af Canadian Accessible Transportation for Persons with Disabilities (forordning om tilgængelig transport for personer med handicap i Canada, når SAS varetager en flyvning til eller fra Canada. Mere om dine rettigheder under de canadiske passager- og tilgængelighedsrettigheder.
Hvis du ikke er tilfreds med vores tjenester, bedes du sende os din feedback via vores feedbackformular, så vi kan hjælpe dig. Hvis din bekymring er relateret til en rejse til eller fra USA, er du også velkommen til at kontakte SAS Complaints Resolution Official (SAS’ ansvarlige for tvistbilæggelse).
Vi vil gøre, hvad vi kan for at hjælpe dig på den bedst mulige måde, men hvis du er utilfreds med håndteringen af din klage, kan du søge regres hos et ansvarligt håndhævelsesorgan: